CTLS

CTLS je nejnovějším modelem letadla řady Flight Design CT, který obdržel European Aviation Safety Agency (EASA) typový certifikát. Toto letadlo bylo od začátku navrženo speciálně pro evropský a americký trh pro maximální vzletovou hmotnost 600 kg. Proto je skvělou kombinací pro všechny, kdo hledají pohodlí i vysoký výkon.

Od začátku naší myšlenky jsme nic nepodcenili. Věděli jsme, že musíme stvořit výjimečný stroj. Před vývojem CTLS jsme proto provedli rozsáhlý průzkum na největších leteckých přehlídkách a poslali podrobný dotazník našim zákazníkům. Po vyhodnocení výsledků jsme získaná data porovnali s možnostmi, které nám nabízí standardy ASTM a výsledkem byl návrh revolučního hornoplošníku CTLS.

Ke spolupráci jsme přizvali největší specialisty z oblasti leteckého designu a dali jim volné ruce. Využili jsme řadu velmi pokročilých nástrojů včetně testování v aerodynamickém tunelu automobilky Mercedes. Poprvé v historii vývoje lehkých sportovních letadel jsme prováděli softwarové simulace, které nám výrazně pomohly optimalizovat aerodynamiku.

Akční rádius, to je, oč tu běží. CTLS je letadlo schopné doletět bez mezipřistání třeba z Prahy do Barcelony nebo z Bratislavy na Korfu. Zkrátka v pohodě zvládá lety dlouhé až 1800 km (1000 mil). Na cestách vás bude také hýčkat velká komfortní kabina s vynikající viditelností. Ta je ideální pro všechny, kteří se teprve učí létat. 

Máme zkušenosti. Od začátku prodeje našeho prvního letadla kategorie CT v roce 1997 jsme našim zákazníkům po celém světě dodali více než 1000 kusů hornoplošníku. Během posledních víc než dvaceti let jsme naše zkušenosti přetavili do fungující dokonalosti jménem CTLS. Praxe ukázala, že toto letadlo je jak skvělým pomocníkem v letových školách, tak výborně slouží i v řadě leteckých klubů. A samozřejmě je skvělým a spolehlivým parťákem i pro spousty soukromých majitelů po celém světě.
Asi se shodneme na tom, že každé moderní letadlo by mělo mít k dispozici veškeré dostupné bezpečnostní prvky pro ochranu posádky. Naše CTLS má navíc osvědčenou a velmi pevnou kabinu z uhlíkových vláken. Nezapomínáme ani na vysokou standardní bezpečnostní výbavu. Třeba padák draku letadla instalujeme do všech námi prodaných letadel a na přání je možnost instalace airbagů.
Máme všechna povolení. Jen pro pořádek uvádíme, že německé osvědčení letové způsobilosti bylo poprvé vydáno v roce 1997. Certifikát letové způsobilosti FAA pro zvláštní lehká letadla byl pro CT vydán v dubnu 2005. Navíc soulad letounu s požadavky ASTM byl v Německu ověřen nezávislými audity LAMA a FAA.
A protože naše letadla nelétají jen v Evropě, disponujeme povolením úřadu DGAC India, který zaregistroval CTLS v říjnu 2009 pro celou Indii. O měsíc později, v listopadu 2009, obdrželo naše CTLS schválení od čínské CAAC a v dubnu 2012 dostalo typový certifikát od EASA.

Vsadili jsme vše na jednu kartu a vyhráli. Díky využití progresivního konstrukčního konceptu a moderního bezpečnostního know-how se nám podařilo stvořit výjimečné letadlo. Při jeho konstrukci jsme použili nejnovější inženýrské techniky i nejmodernější dostupné materiály. I proto je naše společnost Flight Design dlouhodobě ve vůdčí pozici v kategorii Light-Sport Aircraft.
Od našeho prvního letu v roce 1997 jsme urazili dlouhou cestu. Už více než tisíc majitelů si naše CTLS zamilovalo pro jeho vysokou cestovní rychlost, nízkou rychlost, jednoduchost ovládání a prostornou kabinu. Připojte se k nim i vy.

CTLS katalog 2018

Check out our latest brochure of our CTLS

CTLS ceník 2018

Check out the 2018 pricelist of our CTLS

Maximum Flight Load Factors

With 472,5 kg (1042 Lbs.) take-off weight +4g / -2g
 With 600 kg (1320 Lbs.) take-off weight +4g / -2g

Geometry

Max. length6604 mm21′ 8″
Max. height2342 mm7′ 8″
Wing span8594 mm28′ 2″

Areas

Wing9.98 m²107.43 ft²
Stabilator1.60 m²17.20 ft²
Vertical tail1.41 m²15.16 ft²

Aspect ratios

Wing7.29
Stabilator3.51

Two models – two engine choices! Depending on your specific requirements and preferences, choose either the well–proven, industry–standard Rotax 912ULS, developing a reliable 100 hp with twin carburetors, or the fuel–injected Rotax 912iS featuring a robust 100 hp with the fuel/air mixture precisely computer controlled for ultra–smooth power delivery, improved high altitude performance, more useful torque, reduced emissions and improved fuel economy. The 912iS modern fuel injection also results in surer, easier starts, lower maintenance and lower operating costs all the way to its 2000-hour TBO. Wherever you fly, Flight Design has engine power choices best suited to your exact requirements.

CTLS – Rotax 912S

  • 100 hp Rotax 912 ULS with 2.000 hrs TBO
  • Slipper clutch
  • 1352 c.c. 10.5:1 compression ratio
  • Gearbox: 2.43:1 reduction ratio
  • Fuel: Premium unleaded auto fuel or 100 LL Avgas

CTLSi – Rotax 912iS

  • 100 hp Rotax 912iS with electric fuel injection and 2.000 hrs TBO
  • Slipper clutch
  • 1352 c.c. 10.5:1 compression ratio
  • Gearbox: 2.43:1 reduction ratio
  • Fuel: Premium unleaded auto fuel or 100 LL Avgas
Performance at MTOW472,5 kg (1039.5 Lbs.)600 kg (1320 Lbs.)
VH: Max. horizontal speed240 km/h240 km/h
VNE: Max. permissible airspeed300* km/h300* km/h
Take-off run (flap +15 degree)140 m250 m
Take-off distance over 15 m obstacle250 m450 m
Max. range (30 min reserve)2000 km1800 km

*The never–exceed speed (VNE) demonstrated during flight testing is 300 km/h but is limited in the individual case by the ballistic recovery system installed or national regulations.

Typical empty weight (equipped with rescue system)326 kg717 Lbs.
Max. take-off weight600 kg1320 Lbs.
Fuel capacity130 l130 l

The CTLS was built to get up and go. With low fuel consumption and low operating costs, you can afford to fly as much as you want.

For European costumers

Hours per year100250350500700
Total direct operating costs38,13€38,13€38,13€38,13€38,13€
Total indirect operating costs
No hull insurance
20,15€14,54€13,47€12,67€12,05€
Total indirect operating costs43,52€23,78€20,07€17,29€15,13€
Total operating costs incl.
hull insurance
101,53€76,45€71,67€68,09€65,30€

For US costumers

Hours per year100250350500700
Total direct operating costs$34,50$34,50$34,50$34,50$34,50
Total indirect operating costs
No hull insurance
n/an/an/an/an/a
Total indirect operating costs$50,83$26,81$22,24$18,8116,14
Total operating costs incl.
hull insurance
$105,48$75,85$70,21$65,98$62,68